
Privacybeleid
Inleiding
De Schakel in Zorg is gespecialiseerd in de begeleiding van mensen met psychiatrische of psychische problemen, of verslavingsproblematiek. Deze begeleiding wordt voornamelijk ambulant geboden, in de thuissituatie van cliënten. In het kader van de zorgverlening is
het van belang dat persoonlijke gegevens worden vastgelegd. De Schakel in zorg vindt het van belang dat deze persoonlijke gegevens veilig en
beschermd zijn.
Juridisch kader
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die op 25 mei 2018 in werking is getreden, is het algemeen juridisch kader voor gegevensbescherming. Hierin is onder andere bepaald dat er een grondslag dient te zijn voor verwerking (artikel 8 AVG). Ook dient het vastleggen van persoonsgegevens doelmatig en rechtmatig te zijn
Belanghebbenden
De Schakel in zorg heeft te maken met 2 groepen belanghebbenden:
- Cliënten of wettelijk vertegenwoordigers en/of hun contactpersonen
- Medewerkers, ongeacht de vorm van het dienstverband
Persoonlijke gegevens die bewaard worden
Cliënten:
- Naam
- Geboortedatum
- Adres
- Burgerservicenummer (BSN)
- Telefoonnummer
- Medische gegevens zoals diagnose, behandeling en medicatiegebruik
- Gegevens over de gezondheid, zoals beperkingen en allergieën
- Contactgegevens van de zorgvrager en eventuele contactpersonen
- Financiële gegevens zoals de zorgverzekering en de kosten van de behandeling
- Gegevens over de levensstijl, zoals rook- en drinkgewoonten
- Geboortedatum
- Adres
- Telefoonnummer
- Burgerservicenummer (BSN)
- Financiële gegevens t.b.v. salarisverwerking
- Fiscale gegevens, zoals kopie ID en Loonbelastingverklaring
- Personeelsdossier
- Sollicitatiegegevens
Rechten ten aanzien van het verwerken van persoonsgegevens.
- Vergeten te worden. Dit betekent dat gegevens worden verwijderd op het moment dat de cliënt niet meer bij de Schakel in Zorg in zorg is.
- Persoonsgegevens digitaal over te (laten) dragen.
- Persoonsgegevens te wijzigen of te verwijderen, wanneer daarvoor een goede reden is.
- Bezwaar te maken tegen de wijze waarop de Schakel in Zorg zijn of haar gegevens verwerkt.
- Persoonlijke gegevens die de Schakel in Zorg heeft vastgelegd in te zien.
- Minder persoonsgegevens door de Schakel in Zorg te laten verwerken.
- De toestemming voor gegevensverwerking in te trekken.
- Duidelijke informatie te ontvangen over wat de Schakel in Zorg met de gegevens doet.
- Vergeten te worden. Dit betekent dat gegevens worden verwijderd op het moment dat de medewerker niet meer bij de Schakel in Zorg in dienst is.
- Persoonsgegevens digitaal over te (laten) dragen. Bijvoorbeeld naar een andere werkgever.
- Persoonsgegevens te wijzigen of te verwijderen, wanneer daarvoor een goede reden is.
- Bezwaar te maken tegen de wijze waarop de Schakel in Zorg zijn of haar gegevens verwerkt.
- Persoonlijke gegevens die de Schakel in Zorg heeft vastgelegd in te zien.
- Minder persoonsgegevens door de Schakel in Zorg te laten verwerken.
- Om de toestemming voor gegevensverwerking in te trekken.
- Om duidelijke informatie te ontvangen over wat de Schakel in Zorg met de gegevens doet.
- Medewerkers zijn contractueel aan geheimhouding gehouden
- Inloggen in het cliëntdossier gebeurt door middel van twee factor authenticatie
- Er wordt gewerkt met autorisaties, waardoor geregeld is wat iemand in kan zien.
- Met leveranciers zijn verwerkersovereenkomsten afgesloten
- Er worden geen gegevens aan derden verstrekt zonder schriftelijke toestemming.
- Deze toestemming wordt bewaard in het cliëntdossier van de betreffende cliënt.
Bewaartermijn van gegevens
regelgeving van toepassing en de bewaartermijnen zijn niet voor alle persoonsgegevens
gelijk. Uitgangspunt is dat de persoonsgegevens niet langer bewaard mogen worden dan
noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld.
weergegeven. De bewaartermijnen gaan in vanaf het moment dat de persoon niet meer
betrokken is bij de Schakel in zorg.
- Cliëntdossiers met daarin de eerder beschreven gegevens – 20 jaar
- Persoonlijke gegevens – 7 jaar
- Personeelsdossier – 10 jaar
- Sollicitatiegegevens – 4 weken (met toestemming max 1 jaar)
- Fiscale gegevens die relevant zijn – 7 jaar
- Kopie ID kaart (papieren versie) – 5 jaar
- Loonbelastingverklaring (papieren versie) – 5 jaar
- Logfiles computersystemen – 6 maanden (max)
- Mail/internet gebruik – 6 maanden (max)
Functionaris Gegevensbescherming
persoonsgegevens. De functionaris gegevensbescherming is vraagbaak voor de
organisatie op het gebied van privacy zaken, en ziet erop toe dat de organisatie de
privacyregels toepast en naleeft.
van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via onderstaande contactgegevens:
- Telefoonnummer: 0850020882
- Mail: d.borghans@deschakelinzorg.nl
Indienen van klachten
Afhandelen van datalekken
- Hoe medewerkers melding kunnen maken van een datalek
- Op welke wijze intern onderzoek plaatsvindt om te bepalen of sprake is van een datalek en wat de impact hiervan is.
- Welke acties ondernomen worden om het datalek te herstellen, voor zover mogelijk.
- Op welke wijze wordt afgewogen of melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens nodig is